Bosswebdesign

Menu
  • Home
  • Team Boss
    • Over ons
    • Blogs
    • Gratis online s.e.o test
    • Recensies
    • Opdrachtgevers
    • Veel gestelde vragen
    • Portfolio
    • Onze missie & visie
    • Algemene voorwaarden
    • Disclaimer
    • Privacy beleid
    • Cookiebeleid
  • Web development
    • Website
    • Webshop
    • Recruitment technologie
    • Product feed management
    • Voice & chatbots
    • Portals & Intranet
  • Online marketing
    • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
    • Social Media
    • Conversie optimalisatie
    • Zoekmachine adverteren (SEA)
    • Marktplaatsen
    • Marketing strategie
  • Content & Design
    • Webdesign
    • Logo design
    • Huisstijl
    • Copywriting
    • Fotografie
    • E-mail templates
  • Data & Intel
    • Data analyse
    • Marchitecture
    • Dashboards & analytics
    • Marketing automation
    • Heatmaps & AB testing
    • Scrum
    • Stackscape
  • Contact

Maak je data inzichtelijk met Google Data Studio

  • Home
  • Blogs
  • data marketing
  • Maak je data inzichtelijk met Google Data Studio
  • 15 mei 202022 februari 2021
  • administrator

Maak je data inzichtelijk met Google Data Studio

Toen ik nog bij Aditech als Online marketeer werkte kreeg ik er voor het eerst echt mee te maken. Ik had al wel gehoord van de tool die in 2016 werd gelanceerd maar nooit echt mee gewerkt. De marketing manager Arie van Dusseldorp kon het al wel en had mij gevraagd of de ik verschillende data stromen(Google Analytics, Joabboards, Bullhorn, Google Search Concole,)  kon onderbrengen in één dashboard.

Toen destijds kreeg ik het niet echt voor elkaar om het werkbaar te krijgen om dat we gebruik maakten van teveel losse Excel sheets. Inmiddels een paar jaar verder heb ik me goed verdiept in de mogelijkheden en deel ik mijn kennis graag over hoe jij deze gratis tool kunt inzetten voor jouw organisatie.

Wat maakt het anders dan Google Analytics?
Het mooie aan Google Data studio is dat je data uit verschillende bronnen kunt onderbrengen in één of meerdere dashboards. Zo kun je bijvoorbeeld een weergave maken die alle informatie toont voor je marketing, sales of management team. Naast dat het dus een handige tool is om alleen relevante data te tonen voor de betrokken personen kun je er ook nog eens heel gemakkelijk rapportages mee draaien, en dat scheelt tijd!

Om het nog wat makkelijker te maken beschikt Google Data Studio over diverse templates zodat je heel snel een dashboard kunt inrichten of aanpassen naar jouw wensen. Maar je kunt natuurlijk ook met de handige drag en drop functie zelf van scratch je eigen dashboard bouwen. Van scorecards, grafieken, tabellen tot geografische kaarten je kunt er alles in toevoegen. Dit helpt jou bijvoorbeeld om te visualiseren wat de resultaten zijn van een campagne, actie, of gewoon simpelweg de maandelijks resultaten.

Om je een beetje op weg te helpen heb ik in 8 stappen omschreven hoe je kunt beginnen deze handige tool.

Beginnen met het aanmaken van een dashboard
Om gebruik te maken van Google Data Studio heb je een Google account nodig dat ook wel bekend staat als een Gmail account. Zodra je dit hebt kun je via deze link https://datastudio.google.com/ inloggen op Google Data Studio.

Zodra je bent ingelogd zie je 4 templates voor verschillende doeleinde. De andere 7  templates kun je zien door te klikken op template gallery dat rechts boven de templates staat. Persoonlijk vind ik het prettiger om de rapportages vanaf scratch op te bouwen maar in het begin kan zo’n template wel handig zijn om de tool een beetje te leren kennen. Het geeft je een idee van wat er allemaal mogelijk is m.b.t. toepassen van filters, tonen van grafieken en het combineren van variabelen.

Als je rapportage helemaal naar je zin is dan kun je hem opslaan als eigen template. Dit is ideaal voor als je een bijvoorbeeld je marketing dashboard wilt veranderen in je Sales dashboard.

Connecties maken met verschillende bronnen
In het begin het ik best wel even lopen stunten om het voor elkaar te krijgen. We maakte bij gebruik van het ATS systeem Bullhorn en daarvoor was toen destijds (2018) geen standaard koppeling voor.
Inmiddels is het maken van connecties tussen verschillende bronnen super eenvoudig en kunnen er tal van externe tools die niet van Google zijn gemakkelijk worden gekoppeld om je dashboard volledig te voorzien van alle benodigde data.

Nu werk je als online marketeer met diverse tools om bijvoorbeeld, gebruikersgedrag, usabilty, conversie ratio, bezoekers aantalen, uitstap pagina’s, zoekwoorden, concurrenten en anderen data in kaar tte brengen. Om deze data te tonen in je rapportage heb je de samenwerking nodig tussen verschillende gegevensbronnen zoals bijvoorbeeld Google Analytics, SE Ranking, Search Console, Visual Web Optimzer en  Mangool.

Google Data studio heeft drie typen koppelingen:

Google connectors waarmee je gemakkelijk de koppeling maakt tussen Google producten zoals Analytics, Ads, Search Console en Spreadsheets.

Partner connectors worden gemaakt en onderhouden door partners van Google Data Studio. Deze koppelingen zorgen ervoor dat je data vanuit van andere platforms van Google of externe partijen kunt weergeven in een rapportage. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn en Facebook. Meer informatie vind je op de Connect to Data-pagina.

Open source connectors kunnen door iedereen gebouwd worden en zorgen voor een koppeling tussen via internet benaderbare informatie en jouw rapportage. Denk aan een bedrijfsdatabase. Meer informatie vind je op de Community Connectors-pagina

 

Visualiseren van je data door diagrammen en grafieken

Dat het visualiseren van je data zorgt dat je rapportages overzichtelijker worden en e er sneller duidelijk is waar het over gaat is geen geheim.

Om een diagram in te voegen klik je in het menu op ‘Een diagram toevoegen’. Ga je voor een tabel, scorecard, tijdreeks of misschien een geografische kaart? De keuze is reuze.

Als je een diagram hebt geselecteerd zie je rechts het tabblad ‘Gegevens’ verschijnen. Hier kun je een gegevensbron selecteren die je eerder hebt toegevoegd, of een nieuwe gegevensbron koppelen. Verder kun je hier de dimensie en statistieken selecteren, bepalen hoe gegevens gesorteerd moeten worden, over welke periode de gegevens weergeven moeten worden, filters toevoegen en meer.

Filter je weergave en toon per dashboard alleen wat echt relevant is
In Google Data studio kun je gebruik maken van intelligente filters waarmee je dus kunt kiezen welke data je uit een bepaalde gegevensbron weergeeft in een diagram.  Eenmaal een filter aangemaakt kun je klikken op een diagram in je rapportage en selecteer aan de rechterzijde het tabblad ‘Gegevens’. Als je naar beneden scrolt zie je in het blauw  ‘+ een filter toevoegen staan’. Hier vind je een aantal vooraf ingestelde filters. Wil je een nieuwe maken, dan klik je onderaan op ‘Filter maken’.

Je kunt deze filteroptie gebruiken voor als je bijvoorbeeld in meerdere landen verkoopt, de impact van een campagne wilt weten maar ook als je macro en micro conversie apart wilt tonen.

Personaliseer je rapport in je eigen huisstijl of die van je opdrachtgever
Natuurlijk is de data in rapportage het belangrijkste maar toch kan de opmaak en branding wel van toegevoegde waarde zijn. Daarnaast werkt ieder groot bedrijf tegenwoordig met een brandbook, en dan is het natuurlijk wel een extra pluspunt als jij er voor zorgt dat je rapportage voldoet aan  deze huisstijl regels. 

Je kunt je rapportage helemaal compleet maken door het toevoegen van een logo, het plaatsen van een afbeelding en het aanpassen van het lettertypen. Daarnaast kun je diagrammen, grafieken en tabellen aanpassen aan de huisstijl kleuren. Let er wel op dat het nog duidelijk blijft het draait immers om de data.

Je kunt Afbeeldingen, tekst en figuren toevoegen kan via het menu-item ‘Invoegen’. Vervolgens selecteer je ze in de bewerkmodus en kan je aan de rechterzijde van je scherm de eigenschappen aanpassen.

Wil je de vormgeving van een diagram aanpassen? Dan selecteer je deze en klik je aan de rechterzijde van je scherm het ‘Stijl’-tabblad aan. Ben je toch niet helemaal tevreden met het resultaat van je vormgeving? Dan reset je de diagram eenvoudig naar de beginwaarden via ‘Rapport-thema resetten’. Dat vind je onderin het ‘Stijl’-tabblad.

Deel de rapportage met je team
Maak maandelijkse of wekelijkse rapportages van bijvoorbeeld een campagnes door je dashboard te converteren naar pdf. Zo kun je jouw collega’s, opdrachtgever of manager op de hoogte houden van de resultaten zonder uren kwijt te zijn aan het maken van mooie draaitabellen en of grafieken.

Nu is het leuke dat je dit voor terugkerende rapportages kunt automatiseren en daarmee scheelt het dus veel tijd. Maar het aller handigste is dat je een link kunt delen naar een specifieke dashboard. Zo kunnen alle betrokken partijen realtime zelf de data bekijken en dat is natuurlijk lekker werken.

Live data in Google Data Studio
Als je een rapportage  opent of de datums wijzigt wordt live alle data in je dashboard ge-update.
Zo is jouw data altijd up 2 date en weet je precies hoeveel kliks, views en of conversies je hebt.
Inzichtelijkheid en realtime daar draait het bij marketing om en laat Google dat nou en als geen ander begrijpen!

Mede door de realtime data en de mogelijkheid om meerdere dashboards te maken kun je voor jouw team de perfecte view tonen op een scherm binnen de afdeling. Super handig voor als je bijvoorbeeld snel wilt handelen. Daarnaast stimuleer je groei door inzichtelijk te maken wat je echt doet, in plaats van ongeveer te weten wat je doet.

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel voldoende informatie om aan de slag te gaan en je eigen dashboard te maken. Kom je er niet uit dan willen onze marketeers je graag helpen

Posted in data marketingTagged Dashboards, Gegevensbronnen, google Ads, Google Analytics, Google Data Studio, Google Search Console, Inzichtelijk maken van data, Meerdere gegevenssets

Leave a Comment Reactie annuleren

Meest recente berichten

  • Bereik miljoenen mensen met verkopen op Amazon
  • Storytelling is fun(nel)! | Marketingtools
  • Klantbeleving, creativiteit en verduurzamen
  • Maak je data inzichtelijk met Google Data Studio
  • Ondernemen op Amazon komt naar Nederland

Recente reacties

    Archief

    • februari 2021
    • mei 2020
    • april 2020

    Categorieën

    • data marketing
    • Geen categorie
    • Instagram
    • Marketingchannel
    • S.E.O.
    • Social advertising
    • Story telling
    • UX/UI optimalisatie

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Latest Posts

    • Bereik miljoenen mensen met verkopen op Amazon
      Bereik miljoenen mensen met verkopen op Amazon
    • Storytelling is fun(nel)! | Marketingtools
      Storytelling is fun(nel)! | Marketingtools
    • Klantbeleving, creativiteit en verduurzamen
      Klantbeleving, creativiteit en verduurzamen

    Tags

    Alicia van den Berg B2C Bosswebdesign Clean design Customer journey Dashboards Deel je verhaal Digital Jungle E-commerce Ecommerce FBA Gebruikerservaring Gegevensbronnen google Ads Google Analytics Google Data Studio Google Search Console Health Inzichtelijk maken van data Klantbeleving en verduurzamen LifeStyle Make-up Marketingchannel Marketing Funnel Meerdere gegevenssets Ondernemen op Amazon Online Marketing Online retail Online verkopen Partner platform Pinterest Productfeed Salesboost Sales boost Social media Sport Storytelling UX/UI Optimalisatie Vergroot je bereik Website snelheid Wonen
    © All right reserved

    Bosswebdesign

    Beheer cookie toestemming
    Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}