Als er iets zich snel ontwikkelt is het wel zoekmachine adverteren (S.E.A.). De afgelopen jaren zijn er dan ook grote ontwikkelingen geweest zoals het inzetten van artifical intelligence en machine learning. Ze brachten automatiserings mogelijkheden in het opzetten van campagnes, landignspaginas, bidding, keyword en doelgroeptargeting.
Van handmatige uren besteden aan campagnes naar automatisch campagne management met goed ingestelde regels. Het speel veld veranderd naar datamanagement, strategie en de meetbaarheid van producten, diensten en doelen.
Maar hoe bewaak jij je adspend?! Dit kunnen we instellen door de pay per click (PPC) een min en max bedrag te geven. Zo voorkomen we dat jouw adspend boven een bepaald bedrag komt. We maken een formule gebasseerd op het aantal clicks die nodig zijn om tot een conversie te komen. Aan de hand van een gem. bestel bedrag kunnen we dus een formule maken dat we voor iedere euro een x bedrag terug krijgen (ROI).
Maar betekend dat dan dat na het instellen en configureren er geen marketeer meer nodig is? Het antwoord daarop is nee. De PPC marketeer gaat een andere rol krijgen zoals de marketing machine voorzien van machine learning algoritmes en het verrijken van de ads met creatieve sterke teksten. De PPC marketeer kan het best de waardepropositie vertalen naar teksten die de doelgroep aanspreekt.